team kleuter
team 123
team 456
team vaklessen
team onder-steuning
mr
ouder-initiatieven
partners
stichting Pallas
werken en stage
Peter Poortinga
interim adjunct-schoolleiderPeter Poortinga
Meike van Vliet
intern begeleider klas 3 - 6Meike van Vliet
Tim Heijl
intern begeleider kleuters en klas 1, 2Tim Heijl
Mena Kiene
medisch pedagogisch advies, antroposofisch schoolarts (niet praktiserend)Mena Kiene
Mieke ’t Hoen
bouwcoördinator kleuters, leerkrachtMieke ’t Hoen
Claudia van Elden
bouwcoördinator kleuters, leerkrachtClaudia van Elden
bouwcoordinator kleuters en leerkracht
Martijn Schaafsma
bouwcoördinator 123, leerkrachtMartijn Schaafsma
Linda Verbon
leerkrachtLinda Verbon
Marieke Cuppens
Marije Slot
leerkrachtMarije Slot
Marije Slot
leerkracht
Branding schoolkrant
Branding schoolkrant
Meander en het Karel de Grote College hebben een gezamenlijke schoolkrant. Dit gaat terug op een traditie die al in de jaren 70 van de vorige eeuw is ontstaan. Elke uitgave gaat in op de achtergronden van het vrijeschoolonderwijs. De schoolleiders van Meander en het Karel de Grote College vertellen over actuele ontwikkelingen, leerkrachten vertellen over de een lesperiode, kinderen doen verslag van bijzondere activiteiten.
De Branding verschijnt vier keer per jaar op de momenten van het jaar, in het ritme van de seizoenen. De redactie van de Branding bestaat uit een aantal ouders en leerkrachten. Wie een bijdrage heeft kan die deponeren in de Branding brievenbussen die op twee strategische plekken in de school te vinden zijn, ook op het KGC. Als je een bijdrage hebt, kun je contact opnemen met de redactie: redactie@branding-nijmegen.nl
Download hier de laatste uitgave:
herfst 2022
zomer 2022
lente 2022
winter 2021 2022
Bert Cordewener
vakleerkracht euritmieBert Cordewener
vakleerkracht euritmie
Irene Groot
vrijwilliger muziekbegeleiding euritmie kleutersIrene Groot
vrijwilliger muziekbegeleiding euritmie kleuters
Irene Theunissen
vrijwilliger pianobegeleiding euritmieIrene Theunissen
vrijwilliger euritmiebegeleiding
Ankie Ebskamp
leerkrachtAnkie Ebskamp
leerkracht
Maron van den Heuvel
bouwcoördinator 456, leerkrachtMaron van den Heuvel
Bea Meijer
leerkrachtBea Meijer
Claudia van Elden
leerkrachtClaudia van Elden
leerkracht
Christiaan Habing
leerkrachtChristiaan Habing
leerkracht
Els Geraets
leerkrachtEls Geraets
Frans Schobbe
leerkrachtFrans Schobbe
Stichting Pallas
Stichting Pallas
Meander maakt onderdeel uit van Stichting Pallas. Stichting Pallas bestaat sinds 2001 en verenigt 17 vrijescholen voor basisonderwijs in Midden en Zuid Nederland. Centraal in het onderwijs staan de pedagogische inzichten die voortkomen uit de antroposofie. Het bestuursbureau van Pallas is gevestigd in Uden. Voor meer informatie: Stichting Pallas | Vrijescholen in Midden en Zuid Nederland
Merel Borremans
vakleerkracht handwerkenMerel Borremans
vakleerkracht handwerken
Monica de Vries
vakleerkracht euritmieMonica de Vries
vakleerkracht euritmie
Rumi Beeren
vakleerkracht gymnastiekRumi Beeren
Veerle Linders
vakleerkracht euritmieVeerle Linders
vakleerkracht euritmie
Marike Wienia
coach basisvaardighedenMarike Wienia
Maartje Lamers
onderwijsassistent jonge kinderenMaartje Lamers
onderwijsassistent jonge kinderen
Sylvia van Geel
onderwijsassistent, begeleider Eco-schoolsSylvia van Geel
onderwijsassistent, begeleider Eco-schools
Sanne Conijn
onderwijsassistentSanne Conijn
Marloes Schraven
secretariaatMarloes Schraven
Mieke Seeling
financiële en leerling administratieMieke Seeling
Harald Storm
conciergeHarald Storm
Elmar Hoornstra
conciergeElmar Hoornstra
Eric Arts
Mieke van der Ven
huishoudelijk medewerkerMieke van der Ven
Lisa Vens
leerkrachtLisa Vens
leerkracht
Femke van den Huijssen
leerkrachtFemke van den Huijssen
leerkracht
Maron van den Heuvel
leerkrachtMaron van den Heuvel
Mirjam van Geest
leerkrachtMirjam van Geest
leerkracht
Nienke Jongsma
leerkrachtNienke Jongsma
leerkracht
Sientje van den Heuvel
leerkrachtSientje van den Heuvel
leerkracht
Hester Luijmes
leerkrachtHester Luijmes
leerkracht
Karlijn Willemsen
leerkrachtKarlijn Willemsen
leerkracht
Yolani van Keulen
leerkrachtYolani van Keulen
Marjolein Gubbels
leerkrachtMarjolein Gubbels
leerkracht
Martijn Schaafsma
leerkrachtMartijn Schaafsma
leerkracht
Noëlle Adamson
leerkracht, specialist hoogbegaafdheidNoëlle Adamson
leerkracht, specialist hoogbegaafdheid
Raissa Ram
leerkrachtRaissa Ram
leerkracht
Sientje van den Heuvel
leerkrachtSientje van den Heuvel
leerkracht
Femke van den Huijssen
leerkrachtFemke van den Huijssen
leerkracht
Jacqueline Duynstee
leerkrachtJacqueline Duynstee
leerkracht
Janneke Aben
leerkrachtJanneke Aben
Karlijn Driessen
leerkrachtKarlijn Driessen
leerkracht
Liesbeth van Megen
leerkrachtLiesbeth van Megen
leerkracht
Linda Bruckwilder
leerkrachtLinda Bruckwilder
leerkracht
Fatima Salem
huishoudelijk medewerkerFatima Salem
Marijke Bogers
leerkrachtMarijke Bogers
leerkracht
Mieke ’t Hoen
leerkrachtMieke ’t Hoen
leerkracht
Reinilde Bos
leerkrachtondersteunerReinilde Bos
leerkracht
MR
MR
In het kader van de medezeggenschap heeft Meander een medezeggenschapsraad (MR) bestaande uit een ouder- en een personeelsgeleding.
De medezeggenschapsraad heeft tot taak de openheid, openbaarheid en het onderling overleg binnen de school te bevorderen en is bevoegd tot bespreking van alle schoolaangelegenheden. De leden buigen zich over de ontwikkelingen op school, geven hun mening over beleidsstukken, bespreken lopende zaken, lezen binnengekomen stukken, beantwoorden vragen en adviseren -gevraagd en ongevraagd- de directie. Daarnaast heeft de raad een aantal bevoegdheden die bij wet zijn vastgesteld. Deze zijn verdeeld in twee soorten: adviesrecht waarbij de MR advies kan geven een de directie en daarnaast bindend adviesrecht waarbij de directie het advies van de MR dient op te volgen. Je bereikt de MR via de email: mr@vsmeander.nl .
Namens de ouders:
Eric Fleuren (voorzitter)
Roos Reitsma
Rosanna Dijks
Winnie Bokmans
Namens de leerkrachten:
Janneke Aben
Karlijn Willemsen
Marjolein Gubbels (vice voorzitter)
Yolani van Keulen (secretaris)
Vacatures
Vacatures
Als je interesse hebt om bij ons te komen werken, stuur gerust een open sollicitatie naar de schoolleiding: algemeen@vsmeander.nl
Kijk voor actuele vacatures op de site van onze stichting: Vacatures Pallas.
Stage lopen
Stage lopen
We zijn blij met jonge mensen die bij ons stage willen lopen. Het is een mooie gelegenheid om je vakmanschap te ontwikkelen en om het vrijeschoolonderwijs beter te leren kennen. Bovendien kunnen studenten die hun afstudeerstage (LIO) hebben afgerond, vaak bij ons blijven werken. Veel studenten van de HAN-pabo komen bij ons. Onze Stichting Pallas is verbonden als opleidingsschool met de lerarenopleiding voor vrijeschoolleraar in Leiden. Ook studenten van de MBO-opleidingen zorg & welzijn en dienstverlening doen bij ons ervaring op.
Als je interesse hebt om bij ons stage te lopen, stuur dan een bericht naar onze stage-coördinator Claudia van Elden: c.vanelden@vsmeander.nl.
Muziekteam
Muziekteam
Elk jaar maakt het Meander Muziek Team een CD met liedjes van de kinderen. De kinderen kiezen solo of met een groep vooraf een lied en oefenen thuis met elkaar. De een kiest voor een lied, de ander vindt het leuk om een lied te spelen op haar/zijn favoriete instrument. Ook studeert elke klas met elkaar een lied in. Ieder gezin ontvangt een cd. De cd’s zijn te koop op de jaarlijkse herfst- of lentemarkt. Elke extra verkochte cd draagt eraan bij om dit mooie muzikale en verbindende project volgend jaar weer te kunnen realiseren. De overige inkomsten stromen naar de Stichting tot Steun van vrijeschool Meander.
Het muziekteam bestaat uit vier ouders: Christel Poels, Sarah Jane Linssen, Collin Hoeve en Paul de Graaf. Collin en Paul zorgen voor live begeleiding, indien nodig, en een perfecte opname.
Stichting tot steun
Stichting tot steun
Ouders hebben in de historie van de Meander altijd een grote rol gespeeld. Niet veel later dan de start van de school zelf, is in 1973 door ouders de Stichting tot Steun aan de Vrijeschool Nijmegen (hierna: Stichting tot Steun) opgericht. Het doel van de Stichting tot Steun is om het Vrijeschoolonderwijs te bevorderen, in het bijzonder dat van de Meander. Met als motto dat voor een goed initiatief geld niet de beperkende factor mag zijn, zet de Stichting tot Steun zich in om ondersteunende projecten met en voor de Meander te realiseren. Zo heeft de Stichting tot Steun ondersteund bij de realisatie van het schoolplein, de financiering van de benodigde gymmaterialen. Via het magazine Bijzonder Meander maakt de stichting transparant hoe de school de ouderschenking besteedt.
Al sinds jaar en dag verwerft de Stichting tot Steun eigen inkomsten met het ophalen van oud papier. Elke maand springt een enthousiaste groep ouders achterop de vuilniswagen in de Weezenhof en traditiegetrouw sluit deze groep het jaar af met de oud-papier BBQ op het schoolplein. Daarnaast organiseert een afzonderlijke commissie binnen de Stichting tot Steun de jaarlijks drukbezochte herfstmarkt.
Voor meer informatie over de Stichting tot Steun kun je contact opnemen met één van de bestuursleden:
Wiet Verkooijen, voorzitter (06 11 40 46 23)
Noortje van de Water, penningmeester/secretaris (06 20 75 87 38)
Kasper van Pinxteren, algemeen bestuurslid (06 25 44 58 65)
Roel van Maasakkers, coördinator oud-papier (06 54 36 16 86)
of via stichtingtotsteun@gmail.com.
Stichting Vrienden van Pallas | ouderschenking
Stichting Vrienden van Pallas | ouderschenking
Stichting Vrienden van Pallas verzamelt middelen ter bevordering van het antroposofisch gedachtengoed in het onderwijs. De stichting wil een bijdrage leveren aan het versterken van de kracht en eigenheid van de scholen zoals deze onder andere tot uiting komt in de pedagogiek, het kunstzinnig onderwijs, het periode-onderwijs, bewegingsonderwijs & euritmie, het religieus onderwijs en het vieren van de jaarfeesten. Het bestuur wil haar bijdrage leveren middels een transparante, ordentelijke en verantwoorde werkwijze in inning en toedeling van de schenkingen, een en ander passend binnen de ANBI-regeling.
Je ouderschenking komt ten goede aan onze vrijeschool. De MR van Meander keurt de begroting van de besteding van de ouderbijdrage goed en bespreekt de verantwoording na afloop.
Vavoo
Vavoo
Vrije Academie voor Ouders en Opvoeders
Wij willen ouders en opvoeders informeren en betrekken bij het vrijeschoolonderwijs in brede zin. Van kleuterleeftijd tot jong volwassenen volgen leerlingen onderwijs op vrijescholen. Ouders en opvoeders van die groep willen wij aanspreken, inspireren, ondersteunen. Dat doen we door het geven van cursussen, studie, ontmoeting, gesprekken over actuele thema’s. De Vrije Academie voor Ouders en Opvoeders heeft een regionale functie. Dat betekent dat we de cursussen geven in Nijmegen op de vrijeschool Meander of het Karel de Grote College maar dat we ons richten op ouders en opvoeders in de regio.
Meer over de Vavoo.
Kinderopvang en BSO
Kinderopvang en BSO
Veel kinderen van Meander vinden hun weg naar de BSO van Kinderopvang Rijk van Nijmegen en van Struin. De opzet en achtergrond van deze organisaties bieden veel aanknopingspunten bij ons onderwijs.
Kinderopvang Rijk van Nijmegen
Kinderopvang Rijk van Nijmegen ( KORVN ) is een samenwerkingsverband tussen BSO Nijmegen en KDV De Zonnestraaltjes
Struin
Struin is een centrum voor natuurpedagogiek voor kinderen van 2 tot 12 jaar. Wij bieden onvergetelijke natuurbelevenissen en natuureducatie in de omgeving van Nijmegen. Als eerste in Nederland startte Struin, geïnspireerd op Scandinavisch voorbeeld, een natuur-BSO.
KGC
KGC
Het Karel de Grote College in Nijmegen vormt de voortzetting van het onderwijs dat wij op Meander zijn begonnen. het leerplan van de vrijeschool loopt door tot de 12e klas en begint te tellen bij onze klas 1.
Het Karel de Grote College is een vrijeschool, een school voor voortgezet onderwijs waar gewerkt wordt vanuit antroposofie. Dat wil zeggen dat men zich bewust wil worden wat “het mens-zijn” betekent. Antroposofie is ontwikkeld door de filosoof Rudolf Steiner (1861 – 1925), die heeft meegewerkt aan de oprichting van de eerste Nederlandse vrijeschool in 1923 te Den Haag.
We streven in de opvoeding naar een zo breed mogelijke ontwikkeling van menselijke vermogens. Dan gaat het zeker niet alleen om het verwerven van kennis, maar vooral ook om ontwikkeling van gevoel voor het sociale en het kunstzinnige en om het verkrijgen van ambachtelijke en technische vaardigheden. Hiermee wordt een stevige basis gelegd voor het latere leven en voor het functioneren in de maatschappij. We gaan ervan uit dat ieder met het leven een eigen bedoeling heeft en er innerlijk vrij naar wil streven om die waar te maken. Opvoeding moet daarbij ondersteunen. Dat vereist vakkennis natuurlijk, maar vooral ook inzicht in de verschillende levensfasen van de jonge mens en het vermogen om waar te nemen wat elk kind aan mogelijkheden in zich draagt. Vrijeschoolouders hoor je dan ook vaak zeggen: mijn kind wordt gezien!
HAN-minor
HAN-minor
Met de HAN hogeschool en de Hogeschool Leiden heeft Meander een samenwerking in de rol van opleidingsschool voor aankomende vrijeschoolleraren. Dat betekent dat er regelmatig stagiaires van de beide opleidingen op onze school actief zijn en dat er leerkrachten van Meander docent zijn voor studenten die de Minor vrijeschool onderwijs volgen op de HAN.
Vrijeschool Pabo
Vrijeschool Pabo
De kern van het vrijeschoolonderwijs is ‘leren met hoofd, hart en handen’. Op de vrijeschool werk je dus aan de cognitieve ontwikkeling, maar net zo belangrijk zijn de sociaal emotionele en de motorische ontwikkeling. Dit komt voort uit de antroposofische gedachte, dat ieder van deze gebieden steeds in een andere fase in de ontwikkeling zijn zwaartepunt heeft.
Tijdens de opleiding leer je niet alleen hoe kinderen groeien in de verschillende fases, maar kijk je ook naar je eigen ontwikkeling. Wat onderscheidt de ‘vrijeschool-aanpak’ van de ‘reguliere’ pedagogiek? Een belangrijke vraag als je overweegt om te kiezen voor de Vrijeschool Pabo. In de antroposofische pedagogiek gaat het om alle talenten en mogelijkheden die een kind met zich mee brengt en hoe jij kunt helpen om die naar buiten te brengen. De vraag is dus niet ‘hoe past dit kind straks in deze maatschappij?’, maar ‘wat voegt dit kind toe aan de maatschappij?’.